Piknik u cesty

Piknik u cesty je titul vědeckofantastického románu bratrů Strugackých (později též vydávaným pod zřejmě komerčněji příznivějším názvem Stalker). A právě touto knihou se autor stejnojmenné textové hry pro ZX Spectrum inspiroval.

Milovníci vědeckofantastické literatury si nejspíš pohrdavě odplivnou, ale já tuto knihu nikdy nečetl (na druhou stranu ale mám například načteny kompletní třísvazkové příhody Rumcajse, Manky a Cipíska; kdopak z vás chytrolínů to může říct, co?). Naštěstí hra obsahuje jakési intro do hry, které jse součástí skrolujícího textu na úvodní obrazovce. Těm, co nemají trpělivost to číst, mohu prozradit (nahlédl jsem též do knihy), že budete vrženi do ulic města Harmond, u kterého se nachází nebezpečné Pásmo, kam se bez povolení nesmí. Roderick Shoehardt, což je jméno postavy, kterou ovládáte, je tzv. stalker, tedy osoba, která se živí nelegálním vynášením věcí z Pásma a jejich prodejem. Pásmo je pak místem, kde přistáli mimozemšťané na své dovolenkové cestě po vesmíru, posvačili a zase zmizeli, aniž by hemžícímu se lidskému hmyzu věnovali jakoukoliv pozornost. Zůstaly tu po nich nějaké divné předměty, nejdůležitější jsou tzv. skořepiny, a fyzikálně poněkud narušené prostředí, abych tak řekl.

Vaším hlavním (a čistě soukromým) úkolem je nalézt v Pásmu zlatou kouli, která vám splní jakékoliv přání (hádám, že tohle asi v knize nebude). Hra se odehrává jednak v několika lokacích města Harmond vč. pobočky Mezinárodního ústavu mimozemských civilizací a ve dvou částech Pásma. Ve srovnání s výpravou do Pásma je takový výlet na východní Slovensko pověstnou procházkou po růžovoučké zahrádce. Číhá tu mlýnek na maso, jakási rosolovitá břečka a další pastičky. Naštěstí můžete v emulátoru snapovat o stopět, takže na mapce, kterou si každý jistě při hraní textovek vytváří, postupně vyvstane nevelký počet lokací, kterými se dá bezpečně projít. A tímto oslím můstkem se už konečně dostávám k hodnocení hry. Takže přátelé, snapovat a snapovat doslova po každém úspěšném kroku, protože ve hře je možno se dostat velmi snadno do slepé uličky, jakmile někde něco zapomenete nebo uděláte jinak, přičemž tohle zjistíte často až po mnoha dalších akcích, což opravdu ale opravdu nepotěší. Pokud tak třeba na začátku hry vytočíte špatné telefonní číslo, tak v některých případech už automat minci zpět nevydá a máte smůlu, hru nelze dohrát. A tohle bylo to zdaleka nejméně nepříjemné překvapení, s jakým se v tomto ohledu můžete ve hře setkat. Chápu, že hráče není možno vést za ručičku jako malé děcko (kdo by to pak také hrál, že?), ale nějak by hráči mělo být alespoň naznačeno, že je něco špatně a hru nejde dohrát, aby se hodiny (no, to jsem trochu přehnal) zbytečně nesnažil. Ve hře potkáte několik postav, které s vámi (velmi omezeným způsobem) komunikují, což je určitě příjemné a hra ihned působí živěji a realističněji. Bohužel, v některých situacích je to poněkud matoucí. Tak např. k řediteli zmíněného ústavu můžete bez problému vlézt ihned na začátku hry, ale smysluplná konverzace nastane až poté, co mu nejprve zavoláte telefonem a dozvíte se, že po vás něco chce. Jasně, chápu, autor hry to chtěl trochu hráči zkomplikovat a dát tam nějaké to puzzle, ale pak měl alespoň zablokovat předčasný přístup k řediteli. Lokace jsou popsány relativně stručně, ale přehledně a jednotlivé scenérie mají svůj osobitý charakter a jsou od sebe dobře odlišeny (žádné „Jsi v lese.“, „Jsi v lese“, „Ještě furt jsi v lese.“). Hra na vás mluví opravdu česky, tj. vč. háčků a čárek, font písma je docela pěkný a dobře se čte, na druhou stranu je kompletně ve verzálkách, což já osobně moc rád nemám.

piknik u cesty - screenshot

Ovládání postavy se děje pomocí menu, které je rovněž povedené a pohyb v něm svižný. Příkazy jsou omezeny jen na to opravdu nejnutnější (poznámka: chcete-li někumu něco dát, je třeba to položit). Některá puzzle jsou docela originální, např. problém se skafandrem, veškerá řešení jsou logická (resp. dá se na ně přijít bez toho, aniž byste vyzkoušeli vše na vše). Plusové body dávám i za příjemné zpestření v podobě létání s opravdu nečekaným (pro ty, co nečetli knihu) létajícím prostředkem.

Shrnutí: Piknik u cesty je vážně míněná hra, odehrávající se v zajímavém a relativně dobře podaném prostředí, která představuje pro hráče textovek docela velkou výzvu a motivaci dotáhnout vše do zdárného konce. Trpí bohužel některými nedostatky, které ale lze odpustit, zejména když máte možnost hrát hru na emulátoru. Pro mě tedy jedna z těch lepších her pro ZX Spectrum.

Piknik u cesty (32,7 KiB, 1 801 hits)