Knight of darkness

„Veľa kriku pre nič,“ ako sa zvykne hovoriť, alebo to nie je docela tak? Žiadna textovka ešte nevzbudila toľko protichodných reakcií ako demo tejto hry. Je naozaj tak dobrá, alebo je to len gýč posplietaný z kníh žánru fantasy, ktorý teraz tak letí?

Poďme pekne poporiadku. Už samotný názov hry je plný kontroverzie, v intre uvádzaný „Knight of darkness“ v úvodnom menu hry vystriedal názov „King of Darkness“. No veru „chybička se vloudila“. Nezabalená časť archívu, tvorí vyše 1 MB. Čím to je, že demo tejto hry ( mimochodom dosť krátke ) zaberá toľko miesta na disku? Tak za prvé je to intro, ktoré tvorí 453 kb, čo je takmer polovica celého archívu. Ďalej je to prehrávač animácii aaplay.exe ( slúži len na prehrávanie intra ). To by bolo ešte v poriadku, no v archíve sú mnohé zbytočné súbory ako napr. EGA.CPI, celý adresár GFXDATA ( to majú byť akože zvuky J ), niektoré súbory s adresára GAMEDATA ( save ) a v podstate tiež celý adresár ADVENTUR, z ktorého súborov sa síce dá vyčítať úvodný príbeh, ale celé je to dosť neprehľadné a … Na čo to vlastne všetko? Odpoveď je zrejmá, hry s väčším archívom ( ak neprekročia veľkosť jednej diskety ) sú na stiahnutie lákavejšie ako iné. V čase písania tejto recenzie bola hra zo servera stiahnutá už takmer 500 krát, čo je medzi ostatnými textovkami úplne bezkonkurenčné číslo. Ak sa pozrieme na hru trocha očami zasväteného programátora, výjdu na povrch ďalšie skutočnosti. Dávkový súbor v koreňovom adresáry sa odkazuje na súbor DOS4GW.EXE, čo je vlastne premenovaný interpreter Qbasicu prevzatý z DOSu 6.22. Súbor s týmto názvom ( dos4gw ) ešte z DOSovských čias slúžil na hospodárenie s pamäťou, takže takéto premenovanie je docela dobre ukrytá kamufláž … No a čo robí hru takou dobrou? Je to príbeh. V prvom rade prostredie zasadené do žánru fantasy. Tolkien by sa nemal za čo hanbiť. Avšak i tu sa dajú vytknúť isté veci ako napr.: na dverách kajút lode sú „čísla!“ a hlavnému hrdinovi je pridelené číslo 26, čo je dosť veľké číslo vzhľadom na to, že je to nákladná loď a ľudí preváža len zriedka. Ďalej nejaké dámy pri stole popíjajú „kávu!“ ako na výletnej lodi … Ovládaniu hry by sa dala vytknúť potreba stláčania klávesy ENTER pred každým zadávaním príkazov. Hre by tiež nezaškodilo použitie diakritiky. No napriek všetkým negatívam, ktoré táto hra má, sú v nej i zaujímavé prvky ako bojovanie, dosť dobre spravené dialógy a vcelku slušne vymyslené mená hlavných postáv. Perspektíva hry do budúcnosti sa zdá byť opodstatnenou. Veď čo robí textovku dobrou textovkou? Je to v prvom rade dramatický a zaujímavý príbeh, ktorý tejto hre vôbec nechýba.

Hodnotenie prevedenia: $$$$****** 4/10
Hodnotenie príbehu: $$$$$$$$$* 9/10
Celkovo: $$$$$$$$** 8/10