Exoter

Kde já jsem to už jenom slyšel, nebo že bych to už někdy hrál? Spíš oboje, řeč je o textovce Exoter, kterou napsal někdy počátkem devadesátých let. Je docela dobře možné, že jsem Exotera kdysi hrál, to když jsem vyměnil Amigu za Didaktika na pár týdnů, to bylo někdy v první polovině 90. let. Hru tenkrát napsal Mirek Fídler z Cybexlabu. No prostě zase někdo, kdo se motal kolem Fuky, který určil směr česky psaných textovek pro ostatní platformy. Co si tak pamatuji, že si nepamatuji skoro nic, sem si myslel, že Exoter není ani textovka, ale to bylo možná i proto, že se mi hra nelíbila a nebavli mne, to asi protože se divně ovládala. Ale asi popořadě, tak co to tu máme?

Letos na Atariádě 2014 jsem prohodil pár slov s velikou českou legendou programátorské a herní scény – Fandalem, potkali jsme se před budovou, když tam postával ještě s několika lidmi a vesele diskutovali, v hloučku byl tuším i Poison a taky chlápek co měl na bílém tričku nápis Exoter a nějakou rozpixelovanou malůvku hradu. Fandal se mne optal, jakto, že nehraju Exotera, no jakto? Takto, sem ani nevěděl, že ho někdo předělal ze ZX-Spectra pro Atari.

Je to tak, předělávka se vyloženě povedla, líbí se mi víc než původní verze, je taková lepší, není to tím, že je to pro Atari, ale prostě hezčí, ať už proto, že se dá hrát v několika jazykových mutacích od češtiny, přes němčinu a angličtinu tak i polština nechybí. To je super, já si vystačil s češtinou.

Hru předělal Rudla Kudla, silně pochybuju, že je to jeho pravé jméno, no ale to byl ten chlápek v tom tričku s nápisem Exoter co se motal po Atariádě. Řekl jsem si, zkusím to, je to textovka, jenže po Atariádě, tak nějak nebyl čas, až jsem si na hru vzpomněl včera večer a řekl si, to musím zkusit, je to textovka pro Atari, tak to ji budu muset dohrát a stalo se. Byla to rozhodně zábava.

Jak jsem se už zmínil, má divné ovládání, ne nepodobné adventurám, kde tedy v horní části herní obrazovky jsou ikonky ovládacích příkazů sloužící k interakci hráče s hrou, pak následuje klasický popis lokace se vším všudy, tak jak je hráč zvyklý. Jediný problém, respektive obava, která mne po prvním shlédnutí hry od hraní odrazovala, bylo ovládání, tak jak tomu bylo v původním Exoterovi, čili, hráč pohybuje pomocí joysticku po herní obrazovce ukazovátkem, v našem případě je kus husího brku a následně se mu rozbalují roletková menu, ze kterých vybíráme jednotlivé herní objekty. Tak nějak si moc nepamatuji původního Exotera, ale ovládání bylo řešeno skrze klávesnici v hodně podobném duchu jako na Atari, kde toto řeší joystick.

Bože, jak já nesnáším hry ovládané joystickem, zvláště pak textové. Vůbec se mi tydlencty hry nechce hrát, no vezměme to takhle, joystick je na paření stříleček, ale na hraní textovek je fakt na nic, tolik kilometrů a toho promrhaného času při přejíždění z jedné části hry do druhé, nikdy to není tak rychlé jak by si hráč představoval. Leda snad textovka ovládaná myší, zaplať pánbůh z sérii cest na Amize a nebo Kainovu ságu s Bilbem na PC.

Naštěstí chytré hlavy a byl to určitě Rudla Kudla, co do hry přidal takové vylepšeníčko. Exotera můžete hrát hezky na klávesnici, kde řídící znaky jsou vždy začáteční písmeno daného příkazu a po rozbalení roletkového menu začáteční znak daného objektu, moc hezké. Tudíž jsem se na hledání nějakého joysticku vyprdnul a mohl vesele hrát.

A o co ve hře jde? No tak to nikdo neví. Úvodní příběh jaksi chybí, ale dejme tomu, že hlavní hrdina, princ, nebo chuďas ono je to vlastně jedno je ve vězení s mrtvolou, asi v hladomorně, taky by se mi vyloženě chtělo trávit čas ve vězení s mrtvolou, no báječně si pokecáte, zahrajete si nějakou tu společenskou hru, třeba na leženou a tak. No takže teda náš hrdina je ve vězeňské kobce, asi v nějakém zakletém hradě, nebo tak. Jo to by šlo. Co tam máme dál?

No když už si mrtvola nechce hrát na tátu s mámou a náš mladý sličný hrdina se pomalu mění v nekra (to mi vyloženě připomíná českou městskou fantasy Kladivo na Čaroděje, jak se tam ten nekro jmenoval?). Tak v kapse pomalu tlející mrtvoly najde, no co najde? No? Pilník, představte si to, oni jsou v tom vězení, hodiny, dny a týdny a ta sviňská mrtvola nechce být sama a tak před naším mladičkým princátkem ten pilník prostě a sviňsky mrtvolně skovala do kapsy.

Tady by jako neškodilo zmínit, že byste asi neměli pokračovat ve čtení, protože si tím můžete zkazit herní zážitek.

Takže tím pilníkem, co sebereme mrtvolce, přepilujeme hezky pěkně mříž a cesta na svobodu je volná. Začneme bádat labyrintem chodeb, kde v jedné místnosti, kam se vydrápeme po žebříku, najdeme pěknou bojovou sekyru. Bude se hodit, třeba k likvidaci strážného.

Chudák, ani nevěděl, kterak k rozpůlené hlavince přišel. Jak již bývá zvykem, tak mrtvoly strážných mají při sobě spoustu užitečných předmětů, které hráči pomohou s dalším postupem ve hře. Hlavně tedy klíče a křesadlo, to se hodí k podpálení hořlavého inventáře hradu.

Ještě než vylezete z chodeb, bylo by záhodno odemknout všechny zamčené dveře, za nimi, tedy alespoň za jedněma z nich objevíme drahokam. Někde by se také měla povalovat pochodeň, tak si ji taky vezmeme.

No a teď tedy do druhé části hry, hezky se porozhlídneme po okolí, hlavně po nádvoří, ale hlavně si nezačněme hrát na pyromany a nezkoušejme zapálit kupku sena, také není dobré s ní jakkoli manipulovat, může se stát, to co se stalo mě, prostě jsem si ji vzal k době do inventáře a později jsem hořce litoval. Musel jsem hrát znovu.

Vejdeme tedy do druhé části hradu, dáme si pozor na spícího draka a divokého pejska, co má rád k obědu dračí hlavy, tak by mne zajímalo, proč je v hradu drak, no asi přiletěl na návštěvu. V horním patře hradní věže v truhlici je ukryté lano, bude se hodit, tak si ho vezmeme. A pak z věže seskočíme do připravené kupky sena.
Jakmile máme lano, tak se pořádně koukneme na kupku sena, nejlíp s křesadlem a jak tomu tak bývá, kupka sena ukrývá jehlu.

U studny přivážeme lano a zapálíme si pochodeň, abychom v temnotě něco vůbec viděli. Ve studni je ukrytý další drahokam.

Vrátíme se s drahokamem zpět do části hradu, kde spinká drak. Někde tam se také povaluje kus papíru a skleněná koule, když si přečteme papír, tak se dozvíme alespoň část příběhu, respektive úkolu, musíme sehnat čtyři kousky drahokamů, abychom se dostali ven z hradu.

No co se skleněnou koulí? Nic jednoduššího, než ji rozmlátit sekyrou. Kapalina z koule voní po mandlích, že by Zyklon B, či jiný prudký jed? No asi to tak bude, takže v kaluži vymácháme jehlu v jedu.

S jehlou na draka, to bude zajímavé, ale je to tak, otrávená jehla pomůže uspat na vždy spícího draka. Sekyrou jej připravíme o hlavinky. Za drakem najdeme další drahokam.

Dračí hlavy dochutíme v kaluži jedu a nakrmíme jimi pejska, chudák, zdechne. Za pejskem je schovaný poslední drahokam. No a pak můžeš vyrazit na nádvoří a jižně od studny nás čeká otevřená brána a to je konec hry.

  Exoter (29,8 KiB, 2 365 hits)

Máme tady také pěkný návod od Solarise, kdyby někdo chtěl.

 

Mohlo by se vám líbit...

Počet komentářů: 2

  1. Rudla Kudla napsal:

    Ho ho!!!
    Rudla (tedy Rudolf) Kudla je skutečně mé skutečné jméno :-) Dík za recenzi a návod.

  2. panprase napsal:

    A tričko za odměnu by nebylo?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.