IPB

Báječná textovka, která mě kdysi dost nadchla. Připomínala mi legendární Podraz z počítačů Consul. Jak to dopadlo si přečtěte. Pro ty, co neví, co je zkratka IPB :) tak je to už neexistující stabilní bankovní ústav Investiční a Poštovní Banka.

Kdysi jsem uvažoval o tom, že udělám textovku, kde bude hodně propracovaný simulátor nějakého systému, něco jako dos a celá textovka bude v tomhle duchu. Získávat různě práva k systému a dostávat se hloub a hloub a zjišťovat nějaké informace. Nikdy jsem se k tomu pořádně nedostal. Pořád je něco, prostě nemám čas. Jednou jsou to stránky, jednou faktury, jednou Jister (taky bych měl na něm zapracovat, ale tohle opravdu není reklama).

Takže jsem měl pochopitelnou radost, když jsem našel tuhle textovku. Po spuštění začne bootovat nějaký nesmyslný systém. Po pár akcích se dostanete i přes heslo. K mému sklamání jsou k dispozici jen základní příkazy jako dir a to je tak asi všechno. Takže zase žádný pořádný simulátor. Naštěstí jsem zahlídl alespoň soubor type.com, což mě potěšilo. Vzápětí jsem ale přišel na to, že autoři nebyli moc dobrými programátory. Nejen, že nedodržely parametry klasického dosu a chyběl třeba příkaz |more, ale dokonce nezvládli ani backspace. Kdybyste náhodou chtěli opravit telefonní číslo nebo cokoliv, co musíte zadávat, máte smůlu, hra si totiž ukládá jako znak i backspace, takže to hodí chybu.

Pak se můžete divit, že to nejde dohrát. Celkově je hra dost podobná hře Podraz. S tím, že Podraz byl víc zajímavější a náročnější. Logické zápletky jsou velice pochybné. Našel jsem spoustu zajímavých skutečností, které bohužel nějak nevysvětlitelně vždycky přijdou a hru poposunou něčím dál. Je sice pravda, že se autoři snažili, ale moc propracované to neměli.

Když k tomu připočteme fakt, že dokonce chtěli na takovémto výtvoru vydělávat, nemám dále co k tomu dodávat. Ve hře vystupuje docela málo postav a když se vše daří jak má, hru velice rychle dohrajete. Celkově mě to bavilo, ale když jsem to musel hrát znovu, abych napsal návod, měl jsem problém. Bylo to fádní a spíš mě naštvalo, když jsem přišel zase na nějakou chybu. Několik poznámek na závěr. Než hru spustíte, přesvěčte se, že máte zapnutý ovladač češtiny jak pro obrazovku, tak pro klávesnici, protože jinak je hra nedohratelná. Což je taky docela špatné, že hra nemá více různých variant, ale jednoznačně musíte na konci napsat jisté jméno. Pokud ho napíšete v jiném pádě, vynecháte česká písmenka nebo snad budete chtít něco umazat, máte smůlu, hru nedohrajete. Musíte prosě hrát znovu. Autoři nemají ošetřeno dokonce ani to, že po novém spuštění můžete použít poslední akci a klidně hru dohrajete. Je to sice chyba, ale pokud hra nemá save, tak je to tolerovatelné ne-li potřebné. Doporučuju si tohle zahrát a pak si stáhnout třeba Podraz.

Myslím, že budete překvapeni kvalitami této nové a této staré hry. Škoda jen, že se autorův IPB nepodařilo dotáhnout dobrý nápad do nějakého rozumnějšího konce, kdy by hra byla více propracovanější a hlavně delší a komplikovanější. Snad příšte.

IPB (10,3 KiB, 1 637 hits)