Zabít Stužkovou

Nene, tenhle článek není návod na vraždu paní Stužkové, tohle bude recenze české textové hry, kterou v roce 1994 naprogramoval pro Sam Coupé Martin Andrés. I když vlastně ve hře o fyzickou likvidaci nenáviděné učitelky zajisté půjde. Cituji z intra hry:

“Učitelka chemie Stužková je zlá ježibaba, která sužuje žáky SPŠE Olomouc. Ve své laboratoři připravuje chemikálii, která má udělat z lidí otroky, kteří ji budou poslouchat. Tvým úkolem je zabít Stužkovou, zničit disketu č. 1, sebrat disketu č. 2 a jít na start.”

Hru Stužková, respektive zabít stužkovou jsem objevil, když jsem se probíral tunou neoznačených diskových obrazů, co jsem postahoval z českého webu pro Sam Coupé, vlastně mne k tomu navedla textovka Zuby ve Tmě od Milana Wolfa, začal jsem kvůli ní pátrat po nějaké původní tvorbě a našel jsem, na diskmazích Kapsa byli dvě textovky. První z nich je Zabít Stužkovou a druhou hrou, kterou jsem našel bylo Happy Birthday, no vlastně já ji tak nenašel jako, že ji našel někdo jiný na jednom diskmagu Kapsa a následně pak začalo hledání. Ani se mi nechce vzpomínat na to čím jsem prošel, jsa neznalý platformou Sam Coupé.

Hru jsem zkusil a odložil na pozdější dobu, nějak mne prostě nezaujala, asi to bylo tím, že vypadala tak nějak divně. Diskmag Kapsa s hrou jsem odeslal Solarisovi, ten zase požádal někoho dalšího a následně nám vypreparoval hru z obrazu diskety, tak abychom ji mohli umístit na náš textovkový server. To se stalo zhruba před měsícem a půl, jenže já jsem poslední dobou líný až běda a tak se na serveru hra objevila až dnes.

Psal jsem, že je hra divná, no jak se to vezme, textovka je to pěkná, pobavil jsem se, potrápil mozkové závity. Hra jako taková divná není, ale to ovládání je poněkud, jak bych to napsal, asi takhle, prostě je divné. Hra se ovládá skrze klávesnici, nám textovkářům znalých příkazů seber, polož a použij. Jenže ten vstup z klávesnice není košer, hráč musí psát pomalu a kontrolovat si to co napsal, prostě vstup z klávesnice je nějaký zpomalený, ale to může být způsobeno, tím, že jsem hru nehrál na reálném hardware ale skrze emulátor SimCoupé.

Herní obrazovka je pomyslně rozdělená na tři části, v horní se odvíjí popisy lokací a předmětů, uprostřed obrazovky v levém okraji je herní situace znázorněna obrázkem, což rozhodně zpestří hraní a dokreslí danou situaci. A úplně ve spodní části je klasický textový prompt. Jak jsem psal výše, tak vstup z klávesnice není moc dobře naprogramován, ale na druhou stranu hra akceptuje nám hráčům oblíbené třípísmenné zkratky.

Hra není obtížná, celkem se odehrává ve dvaceti sedmi lokacích, vesměs v domě nenáviděné učitelky Stužkové a jejím blízkém okolí. Hráč se bude potýkat vesměs s triviálními problémy jako je zdivočilé zlé psisko, chlapíkem s mačetou, oblíbeným rozvaděčem elektřiny. Zkušený hráč textových her u hry vydrží tak dvě, tři hodinky a máte vyhráno.

Zkuste, nebudete litovat.

Stužková (34,8 KiB, 2 089 hits)