MUP

Je krátce před půlnocí. Na náměstí T. G. Masaryka v Havířově není ani živáčka… Ale přece. Skoro nepozorován v přítmí starých domů kráčí pomalým, pochůzkovým krokem policista. V klidu pojídá svačinu a těší se na konec služby a na vyhřátou postel. Náhle zaslechl ze tmy na sebou slabé zašustění. Vědom si své morální převahy strážce zákona se pomalu otočil a …

Freddy seděl za stolem a zabýval se nějakou, zřejmě erotickou, fotkou (prý UFO – HA, HA), když v tom vešla Jana. „Máme případ“ řekla, a ukázala Freddymu fotografii něčeho, co kdysi s trochou fantazie mohlo být člověkem. „MuP se vrátil“ zvolal se zájmem Freddy… A tak se dva nejlepší agenti FBA ocitli jednoho krásného dubnového dne v Havířově…

Jak už jste možná vyrozuměli, tím agentem Freddym jste právě vy. Odletěl jste spolu s vaší půvabnou kolegyní Janou do jakési České republiky, abyste konečně učinili přítrž řádění příšery zvané MuP.

Hra se skládá ze tří samostatných částí, které se dají hrát odděleně. Není tedy nutné v rámci kola předchozího nasbírat např. určité množství peněz nebo předmětů, aby jste mohli být v dalším kole úspěšní. Ovšem aby to slabší nátury nenutilo přeskočit po několika neúspěšných tazích rovnou do závěrečné epizody, musí se při přechodu do další úrovně zadat heslo, které je (alespoň podle autorů) na každém počítači jiné a bude vám sděleno na konci každého levelu.

V první části přijíždíte do Havířova, a hned na letišti jste o všechno okradeni, takže cílem této části je sehnat peníze. Je to kolo „zahřívací“ a tudíž nijak zvlášť složité.

Druhá část je o trochu těžší (i když ne o moc) a cílem je dopravit se do minulosti, konrkétně do roku 1398, abyste tam provedli jakýsi „zpětný potrat“, tj. zabránili zrodu MuPa.

Ve třetí části již onen zmiňovaný „potrat“ musíte provést. Aby to nebylo tak jednoduché, je tento level nejrozsáhlejší a také nejtěžší. Navíc ho lze dohrát dvěma různými způsoby, tedy přesněji řečeno … ale to je překvapení. Jen doplním, že to opravdu jde a nemusíte se obávat špatného rozhodnutí.

Ovládání hry je velmi přehledné, všechny možné příkazy jsou vypsány neustále na obrazovce a vy stisknete pouze příslušné písmeno. Nasbírané předměty lze použít pouze jedním způsobem (tím správným), takže se v podstatě nelze splést. Pouze mě zarazilo (a občas stálo i život) to, že někdy, když seberete určitou věc podruhé, nabídne se vám i podruhé možnost ji stejně použít, ačkoliv by to logicky jít už nemělo. Jeden příklad za všechny. Majiteli se ztratila kočka a vy mu ji máte donést. K tomu potřebujete např. myš (ve hře něco jiného). Když na to jdete špatně, kočka vás zabije. Sebral jsem tedy myš a s její pomocí chytil kočku. Když jsem však sebral myš podruhé (je jich tam víc), tak na stejném místě byla znovu i ta kočka (ačkoliv jsem ji měl u sebe v inventáři) a samozřejmě mě mohla opět i zabít. Leč jak v úvodu hry praví autoři, je to „Podivná hra“ a tudíž si na určité podivnosti budete muset zvyknout. Konec konců ve hře přijdete o život tolikrát, že vás to určitě pro jednou nerozhází. K tomu se ovšem váže i další nedostatek, jeden z mála, ale také jeden z nejpodstatnějších – ve hře chybí možnost uložení pozice. Nevím jak vám, ale mně se podařilo umřít v každém levelu hned několikrát a hrát vždy od začátku bylo dost nepříjemné, zvláště v posledním, nejrozsáhlejším kole. Celkově je to však hra velmi pěkná, příběh je zajímavý a navíc je to vše doplněno několika hezkými obrázky a celé pak podkresleno celkem slušnou hudbou (šla mi pouze v DOSu), ovládání (jak už jsem uvedl) přehledné a nudit se u ní rozhodně nebudete. Rozhodně,podle mě, patří k tomu lepšímu.

Požadavky na počítač:
386 nebo lepší, VGA (musí zvládat rozlišení 320x200x256 barev), 550 kB základní paměti a 1,5 MB volného místa na pevném disku
Doporučení autorů: zvuková karta (téměř libovolná), spouštět z DOSu.