Blek trek: The last generation – návod

Velmi rozsáhlý návod na zdařilou textovku Blek trek: The last generation
Předem bych chtěl říct dvě věci:
Ta první je, že BLEK TREK patří mezi ty hry, které je škoda hrát s návodem po ruce. Snad ještě lepší než úspěně „proplout“ celou hrou bez zaškobrtnutí je strefit se nějakou svou akcí do jedné z desítek připravených odpovědí, hlášek a zápichů, kterým autoři prošpikovali tuto hru a skácet se smíchem ze židle. (Tedy – pokud se vám nic jiného nestane.)
A ta druhá: BLEK TREK je silně koproidní hra. Rozhodně není určena pro „normální“ hráče a už vůbec ne pro zarputilé příznivce Star Treku, kteří nedovolí, aby si někdo dělal srandu z jejich hrdinů, plujících širým vesmírem na lodi Enterprise!
BLEK TREK je určen pro otrlé a skrz na skrz zkažené pařany, které nerozhodí nějaké to sprosté slovo, vulgární výraz nebo nevybíravá poklona. Vždyť, co jiného taky čekat od vesmírného hajzldědka?

Ovládání:
Jednodušší už to být nemohlo. Vaše akce vybíráte podobným způsobem jako z roletového menu. Chcete-li získat znovu text, který se vypisuje (jako snad u každé textovky), po vstupu na novou lokaci, dejte: Prozkoumat -> [toto místo]. Pokládat věci můžete přes akci: dát -> [na zem] -> … Systémové věci jsou pod položkou ‚menu‘.

Vězení:
Prozkoumej postel a dozvíš se, že je v ní zabudována sprcha. Použij ji, aby ses umyl a přestal páchnout.
Prozkoumej hajzl, abys zjistil, že je to typ, co teleportuje… a použij ho, abys zjistil, že nefunguje.
Vezmi hajzlzvon (nevím, k čemu je u teleportačního hajzlu dobrý hajzlzvon, ale jejich vina, že ho tu nechali).
Prozkoumej wc-server.
Prozkoumej dozorce a uvidíš, že má u sebe disketu.
Teprve potom s ním budeš moct rozumně mluvit. (To, co mu slíbíš, že mu nahraješ, nebudu prozrazovat – ať si to každý zkusí sám, přinejhorším může vyjednávání zopakovat a vyčerpat všechny eventuality, než dojde k té pravé.)
Na získanou disketu si stáhni ze serveru driver a ten použij na hajzl.
Ačkoli hlavní hrdina píše, že se mu nechce, jdi na záchod. Teleport, určený pro cosi méně inteligentního než je hlavní hrdina (ale stejně hodnotného), tě dostane ven..

Žumpa:
Doufám, že máte s sebou hajzlzvon, protože tady se bez něj nic moc dělat nedá. Použijte ho, abyste pomocí něj vylezli až nahoru k otvoru..
Poradkyně Troj vás nevědomky opět přiteleportuje do své blízkosti (možná až příliš intimní…)
…Potom, co uteče, vyjděte na hlavní chodbu.

Enterprajz:
Teprve nyní máte konečně přístup k většímu počtu lokací. Můžete se jimi procházet a vesměs se na Enterprajzu poflakovat, anebo vejít na holopalubu a po krátké promluvě s profesorem se přihlásit do kurzu pro hajzldědky, abyste získali lepší kvalifikaci. Od této chvíle budete dostávat úkoly, které musíte splnit – celkem budou tři.
A jak velice brzy zjistíte, váš první úkol na sebe nenechá dlouho čekat – Worf se totiž zaseknul v míse.

První úkol:
Nejdřív je třeba se k Worfovi nějak dostat. Přímo na záchody jít sice můžete, ale Worf vám nedokáže otevřít, takže je třeba hledat přístup jinudy.
Ten se skrývá za poklopem v hlavní chodbě. Musíte ho něčím dostat ze zdi – nejlépe se na to hodí šroubovák, který najdete ve služební místnosti, kam se dostanete z prádelny, do níž se dá vejít z prvního patra.
Vyšroubujte tedy šroubovákem kryt a odhalíte přístup k dalším třem lokacím – rouře, rozvodně a místnosti pod hajzlem.
V rouře je pavučina, v ní je moucha. Mouchu můžete sebrat, ale abyste se dostali dál, musíte se zbavit pavučiny. Tu je jedině možno vymést mopem, který jste už určitě zahlédli v prádelně.
Přejděte dál do místnosti pod mísou, ve které je zapíchnut Worf.
Osvobodíte ho (i když mírně řečeno trochu svérázně) použitím heveru na nákladní lodě a mopem na jeho pozadí. Ale, jen tak pro legraci, zkuste i ostatní předměty, Worfa to bolet nebude, že ne? ;-)
Po maléru, co nastane, se můžete pochlubit svému profesorovi na holopalubu…

Druhý úkol:
…je jasný – zamezit stříkání výkalů po palubě lodi a následnému utopení.
Hovnovod je potřeba opravit – něčím zalátovat. Profesor vám sice svářečku dal, ale nejdřív bude třeba zastavit příval fekálií.
To se dá udělat v jediném místě na lodi – v rozvodně (soukolí). Zbývá ještě otázka, čím ho zastavit. Snad vám autoři dostatečně napověděli, že nejlíp se pro tento účel bude hodit hlava androida DATa, již šetrně od DATa těla oddělíme baseballovou pálkou.
Potom, co je přívod ucpán, můžeme přejít k hovnovodu a zavařit ho (použijete na něj svářečku). Jako záplatu použijte kryt, který zakrýval přístup do roury, v hlavní chodbě.
Poté opět rychle k profesorovi…

Třetí úkol:
Ani ten na sebe nenechá dlouho čekat – Rajkrovi nejde záchod (bodejť by šel, když v rozvodně zeje DATova hlava).
Je tedy potřeba udělat dvě věci – uvolnit jeho obsah zvonem ale ještě předtím opět zprovoznit proudění hoven v hovnovodu.
To uděláte vyndáním DATovy hlavy ze soukolí v rozvodně zvonem. (btw. hlavu nezahazujte, ještě ji budete potřebovat, jak se dozvíte v závěru)
Po vyndání hlavy se soukolí nebude chtít otáčet. Bude nutné jej něčím namazat.
Čím? Balzámem. Kde ho najdete? Ve skladu.
A tam nevkročíte, dokud si nepromluvíte s Rajkrem, který tam ale i na můstek hlídá vstup. (Ostatně, stejně s ním potřebujete mluvit, aby vám dal svoji přístupovou kartu, bez níž byste se do jeho kajuty těžko dobývali.)
Šlohněte tedy ve skladu balzám a napatlejte ho na soukolí, aby se začalo zase otáčet.
Potom můžete jít do té části lodě s kajutami a odtud do Rajkrovy místnosti. Zašťárejte zvonem v záchodu a uvolněte odpad.

Úkol jste sice splnili, ale pokud byste se teď chtěli vrátit k profesorovi, uviděli byste ho, jak komunikuje intercomem s Rajkrem a je na vás nasupenej. Takže.. se tam radši ani nevracejte.
Už jste udělali, co jste měli, takže teď je třeba dokončit to, pročs jste tady – aby jste si vyřídili účty s Blikárdem.
Jenže ten je na můstku a ten stráží Rajkr. A protože ten vás tam sám nepustí, budete tedy muset něco vymyslet – nějak zařídit, aby sám odešel, a pak si to s Blikárdem vyřídit.
Uděláme to následovně..

Past:
Rajkr po celou hru stojí před můstkem a vy máte volné pole působnosti na to připravit na něj a hlavně na Blikárda past.
V určité fázi hry dostane Rajkr žízeň a při první příležitosti, kdy s ním budete mluvit, vás požádá, abyste mu přinesli z jeho pokoje sklenku vody. Ten okamžik ale (překvapivě) nenastane dřív, než budete mít všechno pro vaši pomstu připraveno.
Takže co je třeba všechno udělat:

* vzít z Rajkrova pokoje banán, sníst ho (použít ho) a slupku položit před pračku (v prádelně)
* nastavit teplotu v pračce na 90 stupňů (před tím je třeba ji prozkoumat)
* dát mouchu do replikátoru (replikátor je u kajut)
* otočit záklopkou (použít ji) ve služební místnosi (do ní se dostanete z prádelny) a pustit ven čistící roboty
* napustit v laboratořích trochu jódu do prázdného flakónku po balzámu (prostě použijte flakónek na jód) a ten položit na zem v prádelně
* mít u sebe hlavu DATa
* v laborkách otevřít šroubovákem skříňku a vzít z ní projímadlo, které můžete aplikovat do sklenky s vodou, kterou najdete v Rajkrově pokoji
* pokusit se vzít z Rajkrova pokoje jeho peřinu. Ta se sice roztrhne, ale zbyde z ní jen peří. To vemte a položte vedle Worfovy hlavy (první patro)

Poznámka 1: Pár z těchto věcí není úplně 100% logických, ale na druhou stranu je všude ve hře spousty skrytých nápověd a rad a doporučení, vpašovaných „mezi řádky“, že bystrého hráče hned napadne, co by měl udělat.
Poznámka 2: Až uděláte poslední z těchto věcí, poznáte to tak, že se změní hudba.

Finále:
Rajkr dostane žízeň a požádá vás (až s ním budete mluvit) o vodu. Vyhovte mu, ale ještě před tím – pokud jste tak ještě neučinili – dejte mu do ní projímadlo. A pak už jenom sledujte ten frmol :-)

Mohlo by se vám líbit...