Pro někoho to sice asi nebude novinka, pro mne to novinka je, zahrál jsem si českou textovou hru Stodman pro Amigu, několik let jsem kolem tohohle souboru chodil po špičkách a ani mne v duchu nenapadlo, že by mohl skrývat „zajímavou“ textovou hru. Píši zajímavou, myslím tím obyčenou. Ne abych hře nekřivdil, pár hodin mne zabavila.

Hru napsal v roce 1992 Jan Lonský pro ZX-Spectrum, tuhle verzi jsem tedy neměl čest hrát, pustil jsem si hned verzi z roku 1995, kterou napsal ten samý autor pro Amigu v programovacím jazyce Amos a taky to tak vypadá. Amos Basic mám rád, také jsem v něm pár her napsal, ale autor se asi vyžíval v poněkud zvláštním designu, neboť herní obrazovka neskýtá moc barev pro potěšní oka, vše je totiž do hněda. Tedy alespoň herní okno je do hněda, doplněné zeleným výpisem textu, ta zelená je až moc zelená a osobně bych volil nějakou jinou barvu, třeba bílou, nebo nějakou do hněda, aby se hodila k tomu ovládacímu panelu hry.

Když už tedy píšu o ovládání hry, pak tedy vězte, že autor nevymyslel nic světoborného. Obrazovka je rozdělena na několik částí, celkem asi tak čtyři. V horní části okna se vypisují texty lokací, v levé části hra komunikuje s hráčem, čili vypisuje možné směry, předměty atd. Ve spodní části je nekolik ikon sloužící k ovládání samotné hry a prostředek obrazovky celou hru provází logo se jménem autora. Inu tohle bych si asi odpustil, nebo bych ono logo zmenšil, umístil někam jinam.

Hra není obsáhlá dá se dokončit během několika málo minut hraní, hráče nečeká žádný těžký úkol a počítám, že ten kdo dohraje verzi pro Amigu, může v klidu dokončit během několika minut i verzi pro ZX-Spectrum, ale abych nepředbíhal. Hráče čeká celkem 55 lokací a do tuctu předmětů, se kterými se dá manipulovat, bohužel hra je jen o suchém procházení místností, kde se tu a one dá prozkoumat nějaký ten objekt, sebrat předmět a pužít jej na jiné lokaci. Těšil jsem se, že si užiju zkoumání osob a předmětů, které by mne plně vtáhli do děje. Nestalo se tak a jelikož se hra odehrává ve školním prostředí v malém městečku Stod, tak mi i zůstali některé skutečnosti o pozadí hry utajeny.

Jako snad každá hra ze školního prostředí pojednává o nenávisti některých žáků středního odborného učiliště ke svým kantorům s cílem jejich diskreditace, popřípadě jejich likvidace. Tady tomu není jinak. Cílem hráče je nalezení kompromitujících výslechových kazet, které pořídila kantorka Pixla a následně je odeslat jisté tajné organizaci…

Ve srovnání s podobnými hrami a že jsem jich pár hrál, tak jsem se u téhle ani trochu nezasmál, jo takový Děs na Heyru byl alespoň veselý.
Na druhou stranu je to jedna z několika textovek pro Amigu a tak jsem ji musel prostě dohrát.

Amiga verze: