Mrtvá Cesta – návod

Roku 1995 napsal Honza Burian svou poslední Cestu, byla to Mrtvá Cesta, jedna ze nejdokonalejších a nejlepších českých textových her pro počítače Amiga. Tehdy jsem ji dohrál za pár chvilek, no chvilek určitě ne, ale minimálně za dva tři dny určitě.

cesta3

Dnes jsem se do Mrtvé Cesty pustil a trvalo mi to necelých 10 hodin a ani jsem nemusel podvádět, nu trochu jsem si pomohl s hádankou, to přiznávám. Hádanky jsou asi jednou z nejslabších částí hry, ale jinak je to naprostá dokonalost, jak po příběhové stránce tak i obtížností.

Nu nedalo mi to a pro budoucí generace hráčů textových her napíšu návod, kterak tuto slavnou hru dohrát.

Nechci popisovat přesný postup, to si myslím je zbytečné a hráč by si to ani trochu neužil, myslím si že bohatě postačí napsat co se hodí na jakou tu věc.

Tak jdeme na to?

Příběh se odehrává v jiné dimenzi, tam se hrdina předchozích cest ukryl se svou milou Rinn a spokojeně si užívají života, až najednou Rinn dostala chuť na olivy a doma nebyla ani vindra.

Doma si opatři ze stolku zrcátko a z gilotiny sošku Amora. Vydej se ven na nákup oliv, snad budou levné, při té příležitosti zachraň masařku z pavučiny.

Ve městě se mrkni ke kouzelníkovi a ten ti zadá první úkol, sehnat nějaké svaté ostatky nějakého dědka.

Nějak se s tebou nebude chtít domluvit pan řezník, no když to nejde po dobrém, tak to půjde po zlém, aneb mouchy snězte si ho. Asi se ptáš jak se dostat k řezníkovi, že? No nejprve musíš do kostela pak se teprv otevře brána.

Po akci s řezníkem, doporučuji zkouknout jestli náhodou pan řezník nemá něco zajímavého a jak už to v takových textových hrách bývá, tak najdeš v bedně dva kousky krásného pětikilového závaží. A nezapomeň na kus křenu.

Když už jsi ve městě tak se podívej na svého zaměstnavatele pana starostu, chtěl by nějakou tu službičku, třeba dvojvraždu. Dostaneš obrázek obětí a krásnou kuši, sice bez nábojů, ale my jsme hráči šikovní, my si náboje seženeme, ptáš se asi kde? Nu, za chvilku to zjistíme.

Inu, takže vzhůru do nevěstince, tam podvůdkem získáš šaty, které ti umožní cestu do hospody, ale tam zatím nechoď, nejdřív ke kováři a se soškou. On bude tak hodný, že ti ze sošky vykove, nebo jak se to správně napíše, super náboj pro kuši.

A hupky dupky do hopůdky, dnes pít nebudeš, jen zabav kostičky z talíře pro nějakého pejsánka a mrkneme se co je za hospodou…

Po břečťanu vyšplhej k okénku salónku, kam tě nechtěl pustit hostinský a přivaž obě závaží a zrcátko na lustr. Nabij kuši šípem a nezapomeň se podívat kam míří ramena lustru. Podle obrázku od starosty zkontrolujeme oběti našeho malého masakru a půjdeme si zastřílet na dvorek.

Než, ale vystřelíš na řetěz tak se raději ujisti, zda opravdu naše oběti stojí přímo pod rameny lustru. Pokud ano, zahaj palbu.

Svůj čin oznam našemu zaměstnavateli a hned máme 40 zlatých. Pak odnes křen kostela a vyděláš si další penízky.

Čarodějovi podstrč kostičky v krabičce jako ostatky nějakého svatého a dostaneš další peníze.

Jenže olivy, co stály 50 zlatých na začátku cesty do města, poněkud podražily. Nu nic, vyděláme si další peníze jinak. Co třeba těch našich 50 zlatých dát žebrákovi?

Žebrák je převlečený zbohatlík a tak tě obdaruje obnosem 100 zlatých a máš na olivy a šup pro ně, Rinn už má dozajista hlad. Olivy tedy koupíme u žida a doneseme je naší milované Rinn.

Jenže…

Rinn se nám trochu zadusila a zemřela, co teď? Jedině snad v říši mrtvých.

Tak a tady začíná druhé dějství, ze kterého mě málem dneska kleplo.

Takže v říši mrtvých prohoď pár slov se staříkem, třeba něco ví. Zkontroluj mu chaloupku a ukradni vše co ti přijde pod ruku, myslím tím gumu, hůl a prostředek pro růst vlasů. Nezapomeň uloupit i přehoz.

cesta2

Nu a teď vzhůru do akce v říši mrtvých.

V ohradě zabav pár prken, pude s nimi postavit super přehrada v potůčku, který přeteče do lávového proudu, čímž zneškodní kostlivce.

Zbude z něj jen lebka co ti bude celou cestu jen překážet, ale nevadí, nám se hodí. Za kostlivcem bydlí pan Smrt, popovídáme si s ním a prošmejdíme mu pěkně jeskyni. Najdeme přesýpací hodiny, v nich budou bydlet červotoči.

Trošku se pak porozhlédni po celé říši mrtvých a stav se na kus řeči s neandrtálcem, je sice silný, ale úplně blbý. A protože tě nepustí na návštěvu tak se ho efektivně zbav u pana Smrťáka.

Tak a teď můžeš na návštěvu k panu neandrtálci, sice najdeš jen pár sazí, tak si je vezmi pro štěstí.

Cestou si natrhej travičku ostřici, ať si můžeš pěkně pískat a muchomůrky jsou také zdravé. Asi ti bude pít krev všudypřítomný holub, tak se je zbavíme, ale nejprve musíš zajistit ubytování pro pány červotoče. Nastěhuj je do křoví, získáš tak super vidlici, z ní si pak vyrob pomocí gumy prak. To se ti daří, co?

Aby toho nebylo málo tak se mrkni do dutiny a včeličkám dej trochu sazí, zaslouží si to, protože dostaneš lahvičku s vodou živou.

Tak a teď vzhůru na munici, přeci nechceš po holubovi střílet muchomůrkou, že? Vhodná munice se nachází na planině. Taky jsem to mohl napsat dřív, co?

Nabij tedy prak kamenem z planin a sestřel holuba, třeba nese nějakou zajímavou zprávu. A hle! Je to pravda, sličná slečna čeká na tvou záchranu ve věži, honem nebo se nám utrápí.

K mrtvolce holuba, připevni hezky prostředek pro růst vlasů a holuba oživ živou vodou z lahvičky, na pár chvilek se vzdal od věže a vrať se. Vyšplhej do věže po pramenu vlasů co mezitím vyrostl a …

Překrásná princezna ti za záchranu věnuje chomáč vlasů, který pak použiješ ve studni jako lano.

Studna je vlastně taková skrýš satanistů nebo nějaké jiné temné sekty, seber jim knihy a nezapomeň si někam opsat tajné kouzla, budou se hodit. Protože světlo není všechno, tak přikryj přehozem lampu, najdeš tajné dveře. Sice ti budou zatím k ničemu, protože nemáš klíč k trezoru, který se nachází v oné tajné místnosti, ale aspoň pro ten pocit, že ti hra jde od ruky se tam podívej. Tak honem, někde najdi ten zpropadenej klíč k trezoru.

Tím klíčem je andělské pírko, ale kde ho sebrat? Ano u schodiště do nebe je jeden anděl. Pokecej s ním a pak na něj hoď kocoura, pírko máš, tak zpátky do studny otvírat sejfy.

V trezoru je mapa skal a kniha obětí, pomocí slovníku přečti knihu obětí, informace se ti budou hodit na další cestě.

No ale je tu jeden problém, stařík tě poslal hledat „Knihu osudu“, bohužel máš jen knihu „O sudu“. Tak si s ním promluv.

Dědek tě poprosí o záchranu své vnučky, prý ji unesli druidi a mají zájem na jejím obětování, to přeci nesmíš dopustit, takže se vyprav zkontrolovat obětiště.

Cestou narazíš na sliz po nějakém slimákovi, naber si ho trochu na hůl, vydej se zpět k jeskyni neandrtálce a konečně budeš moci vybrat jistou věc z díry jeskyni. Cestou naber trochu dřeva na podpal.

Dřevo dej na oltář oběti a jelikož už víš že démony vyvoláš ve 4 hodiny, tak si hraj s přesýpacími hodinami, tak dlouho dokud nebudou 4 ráno. V tu dobu, zapal hranici a vhoď do ní muchomůrky. Vyvoláš démona.

Aj, špatná zpráva, démon tě někam odnesl, ale jaksi bohužel na místo odkud není cesty ven. Tak si promluv několikrát s aktivátorem teleportu, třeba se zadaří.

Ano podařilo se. Poklop se otevřel, vítej tedy na hradě pana Drákuly. Inu to bys nebyl ty, kdybys zase něco neukradl. V kredenci je stříbro, tak si jej vezmi, zatáhni za páku a přes padací most se vydej do skal u věže.

Za skalami, je alchymistická laboratoř, vezmi si tyglík a formu. Hezky do tyglíku umísti stříbrné příbory, roztav je v trojnožce a odlij stříbrnou dýku.

A bude se zase vraždit. Tentokrát přijde na řadu Drákula, takže zpět do jeho hradu. Ale nezapomeň trochu prohrabat koš na pekelném nádraží je tam lístek na vlak. Zkus se svézt.

Nu jsi asi opravdu v jiném světě, takže lístek do vlaku musí být proštípnutý, takže zabij Drákulu dýkou a jeho hlavou pak proštípni lístek na vlak.

Ve skříni má pan Drákula super křídla, třeba ti pomohou létat.

Nu a teď budeš cestovat z pekla do nebe. Nejprve tedy vlakem do pekla.

V pekle vezmi ve škole super škorně a v šufleti je podivný přístroj.

Zpátky vlakem do Mrtvé říše a dojdi k andělovi, potřebuje tvou pomoc.

Nu a jako pan andělský doktor umísti drákulovi křídla do přistroje a implantuj je chudáku andělovi. Bohužel jej za to vyhodí z nebe, ale pro tebe jako smrtelníka to bude znamenat volnou cestu do nebe, třeba konečně najdeš Rinn.

V nebeské škole zabav houbu a křídy na tabuli. Budou se ti určitě hodit pro nějakou další lumpárnu.

Z nebe se zastav u nory a hoď do ní kocoura, sice se mu moc chtít nebude, ale opatří ti krásný amulet.

V jedné z pekelných chodeb si vem louči. Bude ti svítit na cestu do hlubin pekelných.

Pro jistotu si dělej značky křídou po stěnách. Pak se vrať do chodby kdes našel pochodeň a smaž houbou značky pro ďáblíky, pochodeň umísti do držáku a sleduj co se stane. Pochodeň si vezmi zpět, budeš ji ještě potřebovat, ale teďko zpět do nebe.

Cokoli se totiž v pekle stane, tak se nějak projeví v nebi, takže se mrkni k jezeru, objevíš jeskyni ukrývající krumpáč a peří. Krumpáčem rozkopej nebeskou zeď a zpět do pekla.

V pekle prostrč pochodeň vzniklou dírou a znovu do nebe. Vyhledej tam Strachiela a sděl mu, že už se nemusí bát.

Následuj jej do sakristie a podívej se na vzkaz na stolku a jako obykle se vydej do pekla.

V pekle za katedrálou najdeš na stolku svíci, tak si ji vezmi a zpět do říše mrtvých, je čas na záchranu vnučky toho staříka.

Teď vyrob v alchymistické dílně krásnou voskovou svíci, protože už víš, že vnučku od druidů můžeš osvobodit pouze přerušením obřadu oběti.

Cestou nasyp na pěšinku trošku travičky, ať má lesní zvěř co papat. A dýku vyměň na oltáři, dívku zachráníš a získáš klíček.

No a teď je čas na lov zvěře. Pomocí škorní se vyšplhej na skálu a dojdi až k balvanu, odkud je výhled na pěšinku, počkej až jelen začne baštit travičku. Pomocí hole uvolni balvan a svrhni ho na nebohé zvíře.

Dojdi si pro úlovek a pak se vydej na pokec se staříkem. V jeho domečku odemkni dveře klíčkem a dostaneš se na zahradu, kde si natrhej trochu lusků. Teď už musíš zase do pekla, snad naposledy.

V pekle se vydej na místo, kdes tak šikovně odpálil zeď. Dostaneš se k propasti, ale jak dolů? Jednoduše, použij peří na perutě a ty pak použij ke řízenému pádu do propasti.

Přistaneš u u draka, takže mu připrav svačinku v podobě jelena a hrachu. Venku před dračí slují objevíš plantáže čertovského kvítí, z plantáží vede jediná cesta a to ve voze s kvítím. Přikryj vůz plachtou a …

Satan tě dostane do svých spárů. Co naplat budeš se muset vykoupit několika speciálními úkoly.

Prvním úkolem bude získat zlatou korunu z bludiště, to se ti povede jen tehdy, pokud znáš správnou cestu, ano, jsou to ty kouzelné formulky cos objevil ve studni, pro jistotu ti je zopakuji.

„ZVSJSS VZVZSS JSSS“

a koruna je tvá, první úkol je tedy splněn, ale čekají tě další čtyři.

Druhý úkol je také snadný, stačí opatřit kouzelné ovoce z elfí zahrady.

V zahradě dojdi do džungle a seber železnou větev. Pak si od Smrkoše pořiď kapesník, ten usuš nad horkým vzduchem, čímž vyrobíš vcelku praktický smirkový papír, se kterým ohobluješ prkno u hromady s pískem. V křoví najdeš prázdnou konev, tu naplň pískem a pak rafinovaně podstrč elfovi železnou větev a zabav mu špalek.

Špalek umísti na plácek, na něj polož prkno a na prkno hoď konev a nezapomeň utrhnout plody…

Druhý úkol je také splněn.

Jenže ve třetím úkole chce Satan vyměnit onyx za diamant na čarodějném trhu, to bude trošku tvrdší oříšek.

Nu na trhu se podívej nejprve na sochu, najdeš barvu a teď stačí měnit mezi kouzelníky kameny.

Čaroděj Hrudkomil Guma ti dá za onyx vltavín, ten dones Brýlosvišťovi, získáš ametyst. Ten vyměň s čarodějem Slinou za jantar o který má zájem Hulimil, obdržíš rubín.

Rubín směn s Kazižroutem za perlu. Tu ti vymění Kvas za křišťál. A teď nastane opět menší podvod, natři křišťál na zeleno.

Se zeleným křišťálem dojdi za čarodějem Hologramem a dej mu jej, dostaneš topaz (touhle akcí mě tak trochu Utopia naštval, protože tak blbej bych určitě nebyl).

No a topaz s Mrvichvostem vyměň za diamant a ten dej Satanovi. Další úkol je splněn.

Dalším úkolem je ona pověstná hádankářská soutěž, takže příjemnou zábavu na Koboldí hádankářské soutěži. Je tu hádanka první:

„Nejcenější, a přec každý ji má, večer i ráno na nebi, uzříš barvu, která život dává.“

Co je to? Myslím si, že hádanky jsou jednoduché, takže řešení sem nenapíšu.

Druhá hádanka je ještě jednodušší, tu jsem ale sám prostě nezvládnul. Tady ji máme:

„Hlubší je než obloha, však do něj nevejdeš se, ba i jen paprskům světla nemnoha, zachytit na něm podaří se.“

Tak a je tu třetí a poslední hádanka:

„Na střeše lesa, s větrem si hraje, pomalu klesá, je bez naděje.“

No a medaile je naše, šup s ní k Satanovi.

Posledním úkolem bude tak trochu úklidová práce, Satan chce přerovnat kameny ve své pokladnici, takže to zvládneš levou zadní.

cesta1

Po splnění posledního úkolu, tě Satan vrátí na úplný začátek, tedy ke staříkovi. Nyní už máš dostatek předmětů pro návštěvu samotného vládce, který sídlí v nebi za temným jezerem. To překonáš jedině tak, že získáš loďku od svatého. Nasyp mu trochu čertovského kvítí do dýmky a začnou se dít věci.

Do dveří za jezerem vlož lebku kostlivce a vstup. Získáš krásnou misku na vodu z jezera. Vrať se ke dveřím a pokus se znovu vstoupit. Vodu nalej na dlaždice a použij amulet Draco. Teď jen najdi vládce a hra končí.

  Mrtvá Cesta (600,6 KiB, 816 hits)

Recenzi kompletní trilogie naleznete na AmigaPortále.

Příchozí vyhledávací fráze

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *