Zuby ve tmě

Když jsem v dávných dobách svého dětství spolu s otcem přemýšlel o nahrazení naší tehdejší super hračky Didaktika, kromě Amigy jsme uvažovali i o novince zvané Sam Coupé. Perfektní slovenský časopis FIFO

jej popisoval v superlativech, je moc škoda, že se nakonec neujal, přišel holt dost pozdě, než aby uspěl v tehdejší konkurenci zaběhnutých šestnáctibitů.

Dnes ale naštěstí existuje možnost emulace tohoto stroje a těch pár her, které pro něj byly vytvořeny, rozhodně stojí za to. Určitě doporučuji zkusit si pro srovnání původní Lemmings a milovníkům série Dizzy nesní uniknout Witching Hour. Další tituly naleznete přehledně popsané např. zde:

Na SAMA vznikla jediná textovka, pokud vím, s názvem Zuby ve tmě. Hned z počátku musím konstatovat, že jen u málokteré hry jsem se tak nasmál, autor má bezvadné vtípky, takže už jen pro ně má smysl hru zkusit dohrát. Hlavní hrdina násoska Půllitr se má za pár dní ženit, ženitba je však překažena dalším rudým násoskou ne přímo ve formě nenechavého proletáře, ale skutečného a nefalšovaného vampíra. Jak se ho zbavit? Naštěstí Půllitrův pra pra pradědeček se zabýval okultními praktikami a trochu našemu hrdinovi ve spánku pomůže, takže není co řešit a cesta na středověký hrad, která by všechny nepříjemnosti měla vyřešit, právě začíná. Úkol najít svého dědu, pravého a nefalšovaného ghostbustera, je docela náročný, což hráč pozná po chvíli sám. Úvodní chození po lese je skutečně jen rozehřívací kolo, až se hráč dostane do hradu, teprve poté zjistí, že tahle hra se jen tak nedá. Obrovská spousta předmětů a samozřejmě omezený inventář nutí opravdu přemýšlet a někdy mít i trochu toho potřebného štěstí.

A nač se můžeme těšit? Kromě lesních zvířat a obrovského množství různých bylin, které Vám zamotají hlavu více, než vřesové víno nelze nevzpomenout na milovnici mečících příslušnic sličnou hospodyňku čaroděje Zloděje s dost drsným bičem, nakřáplého kouzelníka a pěkně naštvaného vodníka, vdavkychtivou princeznu nebo zapomnětlivého detektiva, který si své hodnocení místní princezny pěkně vyvěsí do své kanceláře všem na oči. Poté přijdou i drsné chvilky, jak si hráč poradí se stíhacím jestřábem snažícího se jej sestřelit z koštěte? Co natěšený žalářník, má nejen rád kov, ale i něco měkčího, opečeného… A možná přijdou i trpaslíci, no, spíše loupežníci…

Kdo zná Exotera nebo Upíra bude se zde cítit jako doma. Klasické menu je přehledné a možnost ukládat pozici se stává nutnou zejména ve druhé polovině hry. Na pár místech můžete umřít a co je ještě horší, na některých hru pokazit tak, že se nedostanete dále, žádnou nápovědu ve stylu On the Boat zde nečekejte. Emulátor se mi ani přes veškerou snahu nepodařilo donutit hru ukládat tak, aby bylo možné pozici nahrát při jeho dalším spuštění, takže hru jsem musel dohrát na jeden zátah. Naštěstí mgt soubor lze snadno prohlížet v editoru a pokud si nevíte rady, je tato možnost k nezaplacení, sám jsem jí musel několikrát využít. Hru lze stáhnout zde na textovkách odsud.

Pro lepší pocit jsem připravil sedm obrázků ze hry, zde je vidět, že humor opravdu stojí za to. Škoda, že autor ve svém úsilí dále nepokračoval, takových her nikdy není dost. Příjemné hraní přeje

Kroužící orelZuby_ve_tme_7Zuby_ve_tme_6Zuby_ve_tme_5Zuby_ve_tme_4Zuby_ve_tme_3Zuby_ve_tme_2Zuby_ve_tme_1