Dobývání hradu

Letošní zima nám pomalu končí a mnozí z nás se stejně jako já těší na dubnové poznávání hradů a zřícenin. Proto mě napadlo podívat se na už opravdu letitou dvoudílnou sérii Dobývání hradu, kterou jistě mnohý z nás dobře zná, ale málokdo dohrál. Pamatuji si na ty staré diskuze o „skoku o tyči“, čímž se tato hra stala fenoménem nejen mezi spektristy. Mimochodem, skok o tyči se ve hře ve skutečnosti nevyskytuje, správný povel pro hlavního hrdinu je ještě o něco zapeklitější… Krátká recenze na hru již vyšla na mém oblíbeném serveru o hrách na ZX Spectrum, myslím si ale, že bychom něco mohli mít i zde na textovkách třeba zase z trochu jiného pohledu.

Po spuštění prvního dílu se Vám zobrazí nádherně vykreslené cimbuří hradu s nápisem Zvonkovice a letopočtem 1986, no jo, to mi v tomto životě bylo sedm let a na svého Didaktika Gamu černého jak boty jsem si musel ještě rok počkat. Ale ať už kluk nebo dospělý, hráč se ujímá role jihočeského zemana Jana ze Zvonkovic, který se jako každý správný malý šlechtic touží dostat zase o něco výše ve svém kariérním postupu. Jenže tentokrát to trochu přehnal, vzpoura proti králi se trestá tvrdě a jen jeho původ mu zajistil prozatímní relativní bezpečí v královských kobkách. Ani zde však neklesá na mysli, rozhodl se pevně, že nejen uteče, ale také se vrátí na svojí tvrz a pomocí místní posádky se na královský hrad vrhne plnou silou. No, úkol opravdu nesnadný, ale co milému šlechtici zbývá? Prakticky nic jiného, než bojovat neumí a mnoho jiných zálib nemá, takže mu popřejeme mnoho štěstí a jdeme do akce spolu s ním.

Dostat se z vězení tak náročné není, jen pozor na sud a když si s ním náležitě vyhrajete, tak zase na oči. První díl nepočítá nesené předměty, což hru přeci jen usnadní. Jako většina starých textovek však trvá na přesných výrazech, na které bude hráč určitě notnou chvíli přicházet, třeba s pákou u mostu jsem si docela vyhrál. Volnou přírodou se toulám strašlivě rád a co teprve ten chudák, který před chvílí vylezl z vězení. Bacha ale na svojí vizáž, tohle sakra dobře znám, jako milovník všeho indiánského rád lítám venku jen v bederní roušce a pohledy některých upjatějších návštěvníků lesa bývají mnohdy zcela upjaté… Něco podobného se může stát i našemu zemanovi. S posádkou své tvrze je život rázem veselejší a pokud si hráč poradí s opravdu slovně a doslovně dosti náročným překonáním hradeb, má téměř vyhráno. Ještě jedno malé martýrium s pákou a cesta ke královskému trůnu je volná. Ha, ty sirky se teda autorům povedly…

První díl se asi za jediný den dohrát nedá, že? Ale pokud to náhodou dokážete, ten druhý už bude jiné kafe. Jeden by si řekl, že jako král to hráč bude mít jednodušší, pravda je ale přesně opačná. Zde už se na úvodní obrazovce píše rok 1990 a ovládání hry je vpravdě jednodušší. Silueta hradu s měsícem, který právě zakrývá připluvší mrak je vyvedena parádně, přesně takový mrak ale připlouvá také před našeho nového krále. Ten se po obdržení dopisu od Petra ze Zvonkovic vydává na cestu a to vskutku velmi originálním způsobem za vydatného použití hořící pochodně. Poté následuje krátké cestování a první opravdu náročná akce s kostelním zvonem a řekou, teda kdo na tohle má přijít… Dostat se do hradu, kde je vězněn Váš přítel je možné jen pro opravdové ostrostřelce, kteří si minulou akci s pochodní s chutí zopakují i zde. Ale tím vše nekončí, konečně se dozvíme i něco málo o svém úhlavním nepříteli. Nechybí ani cestování lodí na tajemný ostrov s pramenem živé vody, setkání s otravnými piráty, nádherným ptákem ohnivákem a vskutku originálními pralesními vlky. Chudáci vlci, všude v pohádkách a jak vidno i v textovkách jsou líčeni jako zavilí zabijáci, co bych jen já dal za to se v lese alespoň s jedním setkat. Náš opravdu na výsost mobilní král se také na určitý čas promění ve fešnou kralevici, což jsem opravdu nečekal, jen její činnost u bandy trpaslíků nebude s královniným postem zřejmě úplně kompatibilní… Po návratu do Zvonkovic se hráč bude moci vyžít ve středověkých řemeslech a také v trochu nebezpečné alchymii, teda chudáci vojáci, takovou smrt bych nikomu nepřál. Zrovna v této části je nutné opravdu přesné psaní příkazů, klobouk dolů, kdo na ně bez nápovědy dokáže přijít. No a nakonec se setkáme s tím tajemným neznámým, kterého už bude snadné zneškodnit, alespoň pro každého, kdo zná opravdu skvělou pohádku S čerty nejsou žerty.

Hra je opravdu děsivě náročná, dohrát první díl je pro zkušenější harcovníky sice možné, ale ten druhý byl bez návodu alespoň pro mě nepřekonatelným soustem.

Technicky jsem hru hrál na svém oblíbém minipočítači pod emulátorem FUSE, samozřejmě hra běží i na klasickém Spectaculatoru. Inventář se mi u jedničky podařilo vyvolat pouze pomocí příkazu I, dnes jsme přeci jen zvyklí na něco jiného. Zde také pozor na příkaz PROZKOUMEJ ZBROJNOSE u zbrojnošů před tvrzí, tento mi způsobil okamžitý pád hry. Jedničku se mi pod FUSE nakonec podařilo úspěšně dokončit. Horší je to s dílem druhým. Zde se mě dle návodu má v hospodě hospodský zeptat na mé přání, nic takového se však nestalo, takže bych se minimálně zde určitě nadobro zaseknul. Problém s psaním uvozovek jsem vyřešil pomocí zkratky levý CTRL+P. Ovšem ten další již byl pro FUSE neřešitelný, druhý díl je pro svojí rozsáhlost rozdělen na dva díly, i když jsem si pozici uložil a pokusil se jí znovu nahrát všemožnými způsoby, v tomto emulátoru se mi to nepodařilo. Třeba budete mít více štěstí ve Spectaculatoru, ten na RPI ovšem nespustím. Naštěstí na youtube je druhý díl celý natočen, takže jsem si závěr vychutnal už jen jako pasivní divák.

I přes neskutečnou obtížnost jsem si hru skvěle užil, středověké téma mě dokáže vždy oslovit a atmosféra u textovky je přeci na prvním místě. Pro milovníky historie tedy vřele doporučuji, tyto hry nestárnou, jen si člověk musí zvyknout na ne vždy právě pohodlné ovládání.

Příště se vrhnu na snad svojí nejoblíbenější textovou hru z velmi podobného prostředí, díval jsem se, že k ní ještě nikdo nenapsal návod, takže mě čeká i ten. Je jen o rok mladší a ve svých klukovských letech jsem jí nazýval Noční koupel, určitě vysvětlím…

Příjemné čtení a hlavně hraní přeje

Kroužící orel