Syrečky druhá verze – recenze

Před osmi lety jsme tu měli malou soutěž a společně s využitím TGE2 prostředí se objevil Kainův nápad na hru Syrečky. Velmi jednoduchá záležitost o pár místnostech, kde jediný hráčův úkol je nalézt tuto pochoutku pro svého otce se ale ujal a podobně jako u zahraniční hry Cloak of Darkness se vícero nadšenců pustilo do tvorby nakonec nejen v TGE, ale postupem času i dalších systémech. Kdo programuje v Alanu nebo v TADS3, určitě využije dostupné zdrojáky a ani Pedrův TXT nezůstal stranou. A právě tento autor uvolnil zdrojové kódy a vzápětí dorazila mnohem rozsáhlejší druhá verze. Upřímně řečeno jsem čekal, že se bude jednat jen o drobné rozšíření, ovšem chyba lávky, hra je zcela jiná a původní motiv mohutně rozšiřuje. Pojďme se na ní tedy blíže podívat.

Syrecky_2_1

Intro mě přivítalo známou ASCII grafikou, kterou tak obdivuji i u ostatních her v tomto prostředí. Začátek je podobný původní hře, ale objevuje se zde telefon i se seznamem, oba mě pěkně potrápili, asi je to tím, že tenhle přístroj se snažím využívat jen minimálně a tak mi zkušenosti prostě chybí… Skvělá mezihra připomínající bombardování města Rumburk z IQ 151 mě přesunula do velmi zajímavé lokace, kterou jistě mnozí z nás dobře známe, schválně zkuste uhodnout – je tu spousta pater, spousta schránek a nečekaně i podzemní pivnice. Tady jsem si zavzpomínal na svoje klukovská léta, kromě té čertoviny, na kterou budete muset přijít, si ještě vzpomínám na přivazování malých třaskavých zápalných bombiček na zábradlí a kliku dveří, stačilo otevřít a BUM, mohli jsme umřít smíchy, když se někdo nachytal a vzápětí krásně naštval… Honění se s nabručeným zlodějem je neskutečně zábavné, nakonec jsem se mu ale dostal na kobylku a pomocí jedné malé známosti jej šikovně odlákal. Není to ale jen zloděj, pravděpodobně i vrah a po dokončení hry mi bylo jasně naznačeno, že pokračování rozhodně není nereálné.

Syrecky_2_2

Vřele doporučuji vše pečlivě prozkoumat a to i několikrát, autor se v tomto přímo vyžívá. Také je třeba volit správné příkazy, které není vždy snadné uhodnout, naštěstí je zde slovník, který pomůže. Koukat do něj je třeba i několikrát, jedna z malých zákeřností souvisí právě s ním. Zde dle mého názoru boduje TADS, který umí řešit nejednoznačnosti příkazů a autora nutí využívat nejrůznější synonyma, která se hráč bude pravděpodobně snažit využít, každopádně osobně tato dvě prostředí hodnotím jako nesmírně povedená a pro textovky ideální. Pedro svůj TXT neustále vyvíjí, což je obrovské plus, určitě doporučuji juknout se na uveřejněné zdrojové kódy prvních Syrečků.

Syrecky_2_3

Hra běží parádně i na Linuxu pomocí WINE, autor zapracoval a nyní už nevzniká problém při minimalizaci okna, kterého jsem byl svědkem u minulých her.

Nové Syrečky jsou dle mého názoru velmi obtížné, bez pomoci bych je určitě nedohrál, tak jako tak jsme se skvěle bavil. Na případné pokračování se nesmírně těším, detektivní zápletka si o něj sama říká.

Syrecky_2_4

Určitě se podívejte do kreditů, připomínka báječné amigácké hry Agony v ASCII provedení nemá chybu.

Příjemné hraní přeje